AKU PEMANCING TEGAR



ASSALAMMUALAIKUM






Seawal usia begini aku sudah mengenali ikan..habaq hang! yang aku ingat hanya ikan,ikan dan ikan..memancing jadi hobi no 1..sampai belajar pun aku lalai..nasib baikla malas-malas belajar pun aku masih pandai menulis hehe..biar pun aku gagal dalam dunia akedemik tapi aku taknak gagal dalam dunia ilmu  sungai berkenaan ikan..aku akan terus mengkaji ilmu alam sungai ni...aku takde phd aku takde degree tapi aku nak atas lagi dari master..hahaha pangkat RENJER :P aku pun belajar dekat U.. tapi UPB..(united plantation berhad) dekat U ni la aku belajar semua tentang memancing ikan :P


sampai la aku di gelar pemancing tegar.. apa itu pemancing tegar??? 


pantang nampak sungai..pantang tengok orang lain usung joran pancing..jadi gelisah je..tu tanda-tanda utama seorang yang tegar hehe..bila dapat memancing habis lupa semua masaalah..betul ke?? tu kalau dah digelar TEGAR la hehe..kesian bila ade bini..bini pun boleh lupa bila dah dapat memancing..ish3! :P


-sg perak-
|


puas dah layan ikan haruan.. nak ke sungai bernam, air pulak belum cantik lagi..tengok pulak acik dah daratkan ikan kelabau 3.4kg tu..adeh tak boleh tahan hehe..plan dengan hakim al-ikhsan bikin satu trip..
kami pun turun seawal jam 7 pagi..lokasi kami ke kg teluk kepayang..hasilnye?? kumpau der hahaha...lagi pun banyak yang tak lengkap trip kami tu..main redah je..

mungkin air sungai dah terlalu surut..ikan dah turun ke tempat-tempat yang masih dalam..yang sudi curi umpan joran kami pun hanya anak ikan-ikan lampam je..lepas tu seekor ikan patin lawang..tak puas hati punye pasal,balik dari sungai perak tu kami singgah ke kolam bayar doreamon yang kat kampar pulak..hah! 16.5kg ikan keli renjer sebat hehe..hakim pulak dapat 7kg..jadi la..janji dapat daratkan ikan hehe...




nota renjer :  macam tu la kalau dah di gelar pemancing tegar..xpuas mancing kat sungai mancing kat kolam bayar pulak hehe.. 



16 komen tak kire kaki pancing:

azmi bin abdullah said... Reply To This Comment

renjer ni memg betol2 tegar la.. weldone...

Admin said... Reply To This Comment

bro memang pemancing tegar sampai gegar :)

Renjer Sungai said... Reply To This Comment

azmi : betul2 punye tegar hahaha :P

Renjer Sungai said... Reply To This Comment

A U C : kasi gegar semua sungai kihkihkih :P

lieynanilaz said... Reply To This Comment

ini memang pemancing tegar....:)

Renjer Sungai said... Reply To This Comment

lieynanilaz : memang cukup tegar :P ni pun nak siap2 turun ke lubuk hehe.. dan jenguk blog jap dulu :P

anamizu said... Reply To This Comment

perhhh! dahsatla renjer! semoga masa depan renjer lebih dianugerahkan keindahan..aminnn :)






cik ana

Renjer Sungai said... Reply To This Comment

cik ana : terima kasih cik ana :P renjer pun sentiasa doakan cik ana..xlupe jugak untuk rakan2 yang lain :P aminn!

pian daiwa said... Reply To This Comment

betul punya tegar ni hahaha... ikan haruan banyak lagi ke renjer?? mgu teman balik nak join buleh??

Renjer Sungai said... Reply To This Comment

pian : ko pun same je tegar hahaha..

banyak je lagi, hari ni pun renjer turun dapat 10kg semua..awal dah balik..bawak katak 45 ekor tak cukup :P

madi said... Reply To This Comment

wei aku pun nak join..mgu ni aku cuti..kite bawak katak ratus ekor hehe :)

Renjer Sungai said... Reply To This Comment

madi : jom2! hehe.. tapi katak susah nak dapat dah..kt kdai pancing pun xde stok..pe2 hal kang kite cari jela katak mlm sabtu tu ok??

Mama Aishah said... Reply To This Comment

memancing nie perlu kan kesabaran..

mesti org nye bersaba nie ;)

Renjer Sungai said... Reply To This Comment

bismi aishah : betul tu..perlu ade ketenangan hehe..

terima kasih singgah..renjer terjah balik nanti :P

Anonymous said... Reply To This Comment

aku ni dulu xberapa mimat sangat memancing tapi ada 1 haritu abang ipar aku ajak teman dia memancing kat tasik(tasik bukit besi,dungun terengganu).aku ni yg xtau ape lempar je joran tu.sekali dapat toman 5kg la.walaupun baru tp berjaya mendarat toman tu dengan selamat.lepas dari dapat toman tu habis tempat aku terjah dengan abang ipar aku.baik kat hutan,tasik,lombong,laut,sungai semua tempat aku dah rasa.sekarang aku mmg secara sah nya jadi pemancing tegar.dalam keta mesti ada joran.biarlah xdapat ikan yg penting dapat mancing.bla mancing tu lpe pasal masalah datang rasa kagum pada ciptaan Tuhan.

Renjer Sungai said... Reply To This Comment

wahh.....kagum.. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...